Pest megye területéről 46 könyvtár töltötte ki a kérdőívet. A válaszadók zömét a városi (28) és községi (14) könyvtárak alkotják. A képet színesíti egy szakkönyvtár, egy iskolai, egy felsőoktatási, valamint a megyei hatókörű városi könyvtár véleménye is.
A pest megyei könyvtárak válaszai is azt bizonyítják, hogy az élet korántsem állt meg a könyvtárakban. A folyamatosan zajló háttértevékenységek mellett a használók kiszolgálása - különösen a közkönyvtárak esetében - más alapokra helyeződött, így megváltoztak a prioritások is. Természetes, hogy a könyvtárak nagy része a leltározási, állományrendezési feladatok felé fordul, vagy a szabályzatokkal kapcsolatos elmaradt tennivalókat végzi el, de több esetben a helyismerettel kapcsolatos feladatok is előtérbe kerültek (például helyi kiadvány szerkesztése települési évfordulóra, helyi folyóiratok analitikus feltárása). Néhány könyvtár itt meg is áll, esetleg online, vagy telefonos tájékoztatást nyújt. A többség azonban igyekszik a helyzethez igazodva plusz szolgáltatást is nyújtani: legyen az kulturális ajánló, online rendezvény, videokonferencia, online játékok, könyvek házhozszállítása, vagy társadalmi szerepvállalás. A kommunikáció online térbe helyeződésével az egyik vélemény szerint szükséges az “informatikai írástudás megerősítése a kollégák körében valamint az új tudás beépítése a könyvtár szolgáltatási palettájába”.
Mi jelentene megoldás a helyzet okozta nehézségekre? A könyvtárak újranyitásának idejét ugyan még nem látjuk, de segítséget jelentene a szakmai iránymutatás például az olvasók egészségének megőrzésében, az intézmények anyagi biztonsága és stabilitása, a személyzet orvosi vizsgálata, gyermekfelügyelet megoldása, informatikai képzések, e-könyv kölcsönzési lehetőség megteremtése, szakmai együttműködés erősítése, nemzeti dedikált könyvtári hálózat kialakítása, nemzeti licencek a jogvédett tartalom könyvtári kontrollált eléréséhez.
Az intézmények az olvasókkal való kapcsolat megtartására nagy hangsúlyt fektetnek. Ennek érdekében az egyik községi könyvtárban például online olvasói klubot szerveznek. Önkéntes munka keretében több könyvtár is gondol nyugdíjas kollégáira, de részt vesznek gyógyszer- és ételkiszállításban is. A fenntartók is többnyire igénybe veszik a könyvtárak segítségét, például maszkok varrásába, szociális tevékenységek ellátásába vonják be a könyvtárosokat.
A válaszadók véleménye szerint az újranyitás után nehézségként jelentkezhet az elmarad feladatok (pl. pályázati vállalások, rendezvények) feltorlódása, a hosszú ideje kint lévő könyvek visszaszerzése. Egyes könyvtárak úgy vélik, hogy meg kell majd birkózni a zárt térbe történő visszatéréssel kapcsolatos félelmekkel, a visszahozott könyvek fertőtlenítésével, de problémát jelenthet az is, hogy az olvasók nagyon megszeretik az online szolgáltatásokat, és nehezen térnek vissza a hagyományos olvasáshoz.
Kérésünkre Liskáné Fóthy Zsuzsanna, a Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központ igazgatója osztotta meg velünk a jelenlegi helyzettel kapcsolatos tapasztalatait.
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie!