Let’s see some video games and how the story is told the player
There is no voice relating anything just a phrase on the screen is the Princess’ birthday. There is a party and the Princess is kidnapped. Mario’s mission is to rescue her and for accomplish his mission he has to go through 8 worlds and defeat various monsters. Is always the same gameplay on each world. There is no more narrative than what you see in this clip. Music plays a mayor role drawing you in what is happening.
Ez egy Máriós játék. A képernyőn: a hercegnő születésnapja. A bulin a hercegnőt elrabolják. Mario feladat, hogy megmentse őt, ehhez 8 különböző világon kell keresztülmennie, és különböző szörnyekkel kell harcolnia. Mindegyik világban ugyanaz történik. Mindössze ennyi narratíva van benne, mint amennyi a klipben látható. A zenének viszont nagy szerepe van a történetben.
12……………………………………………………………………………………………
This video shows a powerful narrative based on the Star Wars saga, the sound track plays a major role. The narrative show images of a boy trying to use the “Force” playing the role of Darth Vader. There is no text at all telling you what is going on you can’t even guess but at the end you get the message.
http://www.youtube.com/watch?v=R55e-uHQna0 Ez a reklám a Star Wars-ra alapul, annak zenéje játszik benne nagy szerepet. Egy kisfiút látunk, aki az erőt próbálja használni. Egyáltalán nincs benne szöveg, mégis pontosan érthető az üzenete.
13………………………………………………………………………………
Have you heard of MISSION IMPOSSIBLE, not the Tom Cruise films, I mean the original TV show released in 1963. From 00:00 till 1:38 they set the scene, from 01:39 till 02:15 they give you visual clues to elaborate the story, so you see what is going to happen but you don’t know how and when. The hero knows where to go for more clues starting at 02:45, at 03:06 he finds the device and uses his secret code to unlock the story and the mission while listening he is highly motivated to accept the mission and cross the threshold. The plot development centres on him and his team. The extra emotional component of the story is that the character they have to save is both an ex-member of the team and a personal friend of the leader so you have two important reasons to accomplish the mission.
Az eredeti, 1963-as Mission Impossible tv sorozatot hozzuk példaként. 01:38-ig a helyszínt mutatják be, majs 02:15-ig vizuális nyomokat kapunk, tudjuk, hogy mi fog történni, csak azt nem, hogy hol és mikor. A hős tudja, hogy hol talál még nyomokat 02:45-től, 03:06-nál megtalálja az eszközt, és használja a titkos kódját, a történetet és a küldetését elénk tárja. Erősen motivált, elfogadja a kihívást és átlépi a küszöböt. Rá és a csapatára fókuszál minden. Extra motiváció a küldetés teljesítésére, hogy egy ex-csapattagot kell megmenteni, aki egyben személyes jóbarátja.
14……………………………………………………………………………….
After reading the Arabian Nights, Sonic falls asleep, only to be awoken by Shahra. She explains that Erazor is erasing the pages of the Arabian Nights and asks Sonic to help her, to which he agrees. He dons a ring that makes him Shahra’s master and grants him the ability to ask for any wishes within her power; he then enters the book. When he accepts the ring and enters the book he crosses the threshold and is ready to face the challenges. Read complete story on wikipedia.
In this game the character, Shahra narrates the story to Sonic and she will continue disclosing elements of the story and providing more clues about the different challenges and levels in the worlds he has to journey through. The technique they use to tell the story to Sonic, in the Wii version, are images and Shahra’s voice developing a sort of interactive dialogue, you can listen to how she calls him into the adventure putting emphasis on her wording while she delivers the mission.
Sonic the Hedgehog, the series’ main character, is the game’s only player character. He is controlled exclusively with the Wii Remote (the interface device), You can use audio files or better still a podcast to deliver your story! The images can be hosted in flickr or anywhere else>
Ebben a narratívában az az érdekes, hogy a hang mellé csak képeket tesznek be, egyre több nyomot mutatnak meg miközben mesélik a történetet. Sonic a sün az egyetlen karakter, amivel játszani lehet.
15………………………………………………………………………………
Prince of Persia: The Forgotten Sands’ plot centers on the unnamed Prince character as he asks a genie for a kingdom of his own. The genie instead leads him to a cursed kingdom, expecting that he can lift the curse, and offering him the kingdom if he does so. The player assumes the role of the Prince character, and receives aid in from the genie Zahra.
In Prince of Persia: The Forgotten Sands, the player wields three powers: a “spirit hook”, serving as a wall grip to ascend areas where there are no ledges or grips; a whirlwind pillar to elevate the player; and a protective sphere to avoid falling or getting caught in traps. These three magical powers serve in navigation sequences, during combat, and to solve puzzles. In the game, the player must combine the three powers to prevail. read more on Wikipedia.
The really important point is again the hero. He has the support of a genie (Zahra) a pretty similar name to the one in Sonic (Shahra), so it’s clear that you as the teacher have to play the hidden role of the Genie. In this game the hero has 3 powers, so you can define the powers for your hero and use them individually or in combination with one another. The physical aspects of the game (running like mad, jumping and fighting) must be avoided because your game is not an action game and your player will play in the real world so there are real consequences to this actions. The dialogue with the genie that guides him is permanent, a strong support is provided to help him to achieve his goals. The hero crosses the threshold when he jumps from the building
Perzsia hercege (játék) - a hős a herceg, akinek van egy segítője – a mi esetünkben ezt a szerepet neked, a tanárnak kell játszani. Mint a perzsia hercegében, Te is definiálhatsz külön erőt adó eszközöket a hősöd számára, amelyek önmagukban vagy egymással kombinálva használhatnak. Ebben a játékban folyamatosan kommunikál a segítőjével, amely segíti céljai elérésében.
16……………………………………………………………………………….
Grand Theft Auto IV follows the story of Niko Bellic, a veteran of an unnamed war in Eastern Europe, who is haunted by the betrayal of his army unit. Ten years later, after a smuggling run that goes bad, Niko leaves Eastern Europeto escape the anger of his employer, Ray Bulgarin. Eventually, under persuasion from his cousin Roman, Niko comes to Liberty City, to pursue the American Dream as well as Florian Cravic, the man he believes to be the traitor. After his arrival, however, Niko quickly learns that Roman’s tales of riches and luxury were lies concealing his struggles with gambling debts and loansharks.
This is a multiplayer game and it has more than one ended and many characters are involved. You follow the story which is complex and rich and based on the decisions you make as the game moves along. You can easily see that this game is closer to real life. The computer animation provides a realism that puts you into the game. The story is told by the characters interacting with each other and the scenarios and situations can be recognised in the real world e.g. Liberty city is New York city. The story, the clues, the challenges, are evolving as you play and you make decisions. I deliberately left few links so you can read about the characters/avatars and how their lives are constructed. You can use this technique in creating the profile on several networks such as Wikipedia, Facebook, Twitter, Linkedin and many others.
Ez egy „multiplayer” (több játékossal játszható) játék, amelynek többféle befejezése lehet, és nagyon sok karakter van benne. A tröténet annak megfelelően változik, hogy milyen döntéseket hoz, aki a karaktert irányítja, vagyis közelebb áll a valósághoz. A realisztikus animáció is segít abban, hogy beleéljük magunkat a játékba. A történetet a szereplők mesélik el, akik beszélgetnek egymással, a helyszínek valósak. A történet, a nyomok, a kihívások a játék során hozott döntéseknek megfelelően változnak. Az angol szövegben hagyott hivatkozásokkal többet lehet olvasni a karakterekről, és arról, hogy hogyan találták ki őket. Ezeket a szereplőket teljesen felépítik, pl. kitalálják az előéletüket is.
17…………………………………………………………………………………..
The Truman show was the first reality show and opened the way for many of the reality shows we see on TV today. The realities shows are no more than stories of passion, envy and the wish to win a reward. Each player has their own story and they interact with each other in a free way (we think) heavy competition looking for the 15 minutes of glory that Andy forecasted.
http://www.youtube.com/watch?v=JPuxgzDkTto
A Truman show volt az első valóságshow, amelyet a mai napig nagyon sok másik követ. Ezek többről szólnak, mint szenvedélyről, féltékenységről és a díj megnyeréséről. Minden játékosnak meg vana maga története, akik szabadon (legalább is azt hiszzük) viselkednek egymással. Mindegyik a 15 perc dicsőséget keresi.
18………………………………………………………………………
A final word on your story, if you can’t do it alone, involve your students or a group of them in playing the role of puppet master. The story must deliver food for thought. You decide how long the story is, when and how to use the narrative to give the hero his mission
Egy utolsó gondolat a történethez: ha nem tudu egyedül megalkotni, akkor vonj be másokat, a diákjaid vagy egy csoportot, aki k szintén játékmesterek lesznek. De döntöd el, hogy milyen hosszú legyen a történet, mikor és hol használod a narratívát, hogy a hőst tovább vezesd a küldetésen.
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie!