2011. júniusában jelent meg az IRKA első antológiája
A parkon át címmel.
Szemelvények gödöllői írók és költők műveiből
A Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központ a GATE Zöld Klubbal közösen vers- és prózaíró versenyt, valamint fotópályázatot írt ki 2008-ban. Erre a pályázatra több izgalmas szöveg érkezett, az ünnepélyes díjkiosztón pedig alkalmunk volt megismerkedni a szerzőkkel. Gödöllőhöz kötődő, az irodalom iránt érdeklődő, tanulni vágyó tehetségek jelentek meg a könyvtárban. Elsősorban Istók Anna érdeme, hogy sikerült őket már abban az évben, októbertől egy Irodalmi Kerekasztalba invitálni, mely egy új tagokkal is bővülő, íróiskolának is nevezhető műhellyé vált az évek során.
Néhány éve már megfordultam a könyvtárban, Liskáné Fóthy Zsuzsi invitálására és nagyon kedves vendéglátásával itt mutattam be Az utcafront és az öregember című, 2006-ban, a Fiatal Írók Szövetségénél megjelent verseskötetem – és a kapcsolat azóta sem szakadt meg. Otthon érzem magam.
Először az én megtisztelő feladatom volt, hogy költőként valamiféle iránymutatást adjak az IRKA tagjainak. Igyekeztem a feladat alól kibújni, s mindvégig inkább csak néhány esztétikai alapvetés és néhány kortárs szépirodalmi példa bemutatására törekedtem. Egyebek mellett Nádasdy Ádám, Papp Tibor, Petri György, Tandori Dezső, Térey János műveiről beszélgettünk – büszke vagyok, ha az ő munkásságuk ihletően hatott a szerzőkre. A Kerekasztal munkájába Galántai Zoltán is bekapcsolódott, gondosan felépített előadásaival erős és korszerű írói módszertani képzésre törekedett, melynek eredményei, „házi feladatai“ is beépültek ebbe a kötetbe.
Az IRKA tagjai nemcsak tanulni vágytak, de publikálni, bemutatkozni is. A közlés vágya nélkül nincs is igazi irodalom. Az asztaltársaságnak rendszeresen felolvasták írásaikat, nemcsak a feladatként születőket, hanem – különösen – azokat, amelyeket belső indíttatásból írtak. Együtt csiszoltuk műveiket, és örömmel látom, elsajátították a sűrítés technikáit (ha már annyit emlegettem nekik, hogy „intenzív totalitás“). Elkerülik a közhelyeket, az olvasó figyelmét megragadó, hatásos, egyéni szövegeket írnak. Részemről nincs több „házi feladat“: csak írjanak - és főleg olvassanak minél többet, klasszikus és kortárs szerzőktől.
Van köztük 16 éves – és van nyugdíjas korú. Az életkor a mű értékelése szempontjából mellékes. A műbe épülő élményanyag szempontjából nem az. A kamasz a világ minden érzékletére és élményére nyitott, szerelmes érdeklődése és merészsége éppúgy benne van ebben a könyvben, mint az idősödő ember bölcsessége, olykor keserű, olykor megrendítő tapasztalatai.
Ebben az előszóban egyik IRKA-szerzőt sem szeretném név szerint kiemelni, mert mindegyikük valódi, figyelmünkre érdemes író.
Emericzy Eniddel kivételt teszek, neki nemcsak írásait köszönöm meg, hanem azt is, hogy a könyvtár mellett az ő háza is otthont adott társaságunknak. Sok estét töltöttünk nála, tea, rágcsálnivaló – no meg cincálni való szövegek mellett.
Szeretettel ajánlom ezt a kötetet az olvasók figyelmébe. Szellemes, értelmezésre csábító versek és novellák várják őket. Gödöllő hozzájárulása ez a kortárs magyar irodalomhoz.
Képes Gábor
A gödöllői IRodalmi KerekAsztal, az IRKA második antológiájának különlegességét a műfajok és témák gazdagsága, az írások változó – abszurd, elégikus, költői, pajzán, ironikus, megviselt, megszégyenített, vagy éppen megkönnyebbült – hangulata adja.
Mi foglalkoztatja az IRKA szerzőit? Minek örülnek, mit tartanak tanulságosnak, milyen családi történeteket őriz az emlékezetük? Min nevetnek, miből építkeznek, hogyan játszanak a szavakkal és milyen a személyes viszonyuk ahhoz a bizonyos Múzsához?
A huszonnégy szerzős kötetben mindenki megtalálhatja a kedvére való és hangulatához illő műfajt és írást. Az antológia első fejezetében ezen kívül helyet kaptak a 2012-ben hagyományteremtő céllal elindított Gödöllői Irodalmi Díj nyertes pályaművei is. Végezetül a könyv végén néhány fiatal képzőművész barátunk alkotása látható: Dian Bernadett, Fodor Katalin, Szathmáry Blanka, Tomkó Ádám, Wright Tímea és egy régi Irka tag, Ujj Béla grafikái, fotói, festményei mellett párhuzamosan olvashatók a hozzájuk írt versek.
2013 a Szecesszió Éve volt Gödöllőn. Az Irodalmi KerekAsztal tagjainak tollából (klaviatúrájából)
ez alkalommal csupa olyan mű született, melyek hangulata, formája, vagy tartalma ezt a stílust idézi meg. Írásaikban a „kivonulás” egyet jelent a meneküléssel a realitás elől: a teljességet hazudó álomvilágba, az illúziók közé, a fantázia és az érzékek ezüstpalotájába, a sűrű illattól terhes természetbe. Az Álmok hajótöröttjei utazásra hívják az olvasót egy mesés varázsbirodalomba.
A kötetben helyet kaptak a 2013-as Gödöllői Irodalmi Díj nyertes pályaművei, valamint a Kabai Lóránt vezette verskurzus alkotásai is.
Hallottak-e már az uzonkai csihányról, tudják-e milyen egy valenciai paella, eszik-e vagy isszák-e az espresso pastát, vagy hogy mi fán terem a canelé? És mit gondolnak, vajon Párizsban a kínai étel is franciás? A külhoni ízek mellett ajánlunk gödöllői Ujj-házi húslevest, ropogós csülköt horkolás ellen, túrós csuszát macskapálinkával, és eredeti boszorkányfőzetet az idegek megnyugtatására. És ha nem tudják mi a különbség a slambuc és az öhön között, hogy a birkapörkölt, a házi kolbász
és krumplilángos közül melyik elfogyasztásához kell hősi akarat, vagy éppenséggel mely sütemény való szerelmi bánat ellen, hát itt az ideje beleolvasni a gödöllői szerzők legújabb kötetébe.
Az IRKA negyedik könyve ízletes irodalmi csemegéket kínál receptekkel, versekkel és limerickekkel tálalva. A fotókon szereplő ételek nagy részét a szadai A Szűcs fogadója készítette el számunkra. Jó szórakozást és jó étvágyat hozzá!
Van olyan okos az állat, mint az ember? Előfordulhat, hogy az ember a legnagyobb állat? Törődünk -e embertársainkkal is ugyanolyan szeretettel, mint ahogyan állatainkkal tesszük? Az embernek azonosak-e érzékei, megérzései, szenvedélyei, érzelmei és indulatai a magasabb rendű állatokkal, lehetnek-e az állatok féltékenyek, gyanakvóak, hálásak és nagylelkűek? Ezek a kérdések, gondolatok foglalkoztatták az IRKA ötödik könyvének szerzőit. Novelláikban, verseikben kendőzetlenül vallanak az állatokhoz fűződő viszonyaikról. A művekben a kutyák, macskák, madarak mellett papagáj, majom, gepárd, kenguru és kaméleon is főszerepet kapott.
A könyvet Vörös Eszter Anna egyedi, misztikus, helyenként szürrealista rajzai illusztrálják tökéletes egységbe olvadva a novellák, versek hangulatával.
2018-ban az IRodalmi KerekAsztal (IRKA) tíz éves. A jubileumi kötetben 46 szerző alkotása szerepel. Az alapítók és az újonnan csatlakozók novellái és versei mellett két elhunyt társuk írásai is olvashatóak, valamint helyet kaptak a diák írókurzus bátor résztvevői is. Témáik szerteágazóak. Mesélnek szerelmi háromszögről, barátságról, csalódásról, bosszúra éhes feleségről, családon belüli erőszakról. Együtt ébrednek a várossal, naplókat lapozgatnak, felnyitnak kincsesládákat, találkoznak mitológiai alakokkal, beszélgetnek fényképről lelépett nagypapával, mesterséges intelligenciával, vagy szafarin vadásznak valamikor a jövő században. A próza témagazdagsága a lírában is folytatódik. Imára kulcsolt kézzel, kendőzetlen őszinteséggel vallanak kamaszmagányról, a szeretett társ elvesztéséről, a szülő-gyermek kapcsolatról, hol fájdalmasan, hol vágyakozva, hol egészen egyszerűen: hallani akarom, amikor megjössz. Az IRKA sokoldalúságát bizonyítják a versek illusztrációi. Almási Lajos, Braun Katalin, Rigó József, Ujj Béla és tiszteletbeli tagjuk, Horváth Piroska rajzai, festményei tökéletes társként segítik az olvasót a hangulat megragadásában. Az IRKA 10 – jubileumi kiadás tíz év együtt alkotásának összegzéseként méltó követője az eddig megjelent köteteknek.